De historie van het Noordzee Zomer Festival

Muziekvereniging “Door Vriendschap Sterk”, beter bekend als DVS uit Katwijk bestond in 2003 vijftig jaar. Ter gelegenheid van dit heugelijke feit werd in 2002 een jubileumcomité opgericht, die als doel had om gedurende het jubileumjaar iedere maand een leuk evenement te organiseren.

DVS wilde haar bijzondere verjaardag ook met de Katwijkse bevolking vieren. Het comité koos voor het organiseren van een gratis toegankelijk festival in Katwijk Zee. Een week lang feest, het liefst op het strand of dicht bij het centrum van Katwijk, in een tent of een ander overdekt onderkomen.

Het strand van Katwijk  was niet haalbaar voor dit evenement, dus werd naar een locatie gezocht dicht bij het centrum. Het Strandplein, bijna op het strand onder aan de Boulevard ter hoogte van de vuurtoren, bleek een uitstekend alternatief te zijn.

De feestweek, van 4 tot en met 9 augustus 2003, was hiermee geboren. Voor het evenement  werd een tent gebouwd.  Het gratis toegankelijke evenement bleek een succes te zijn  en bij de Katwijkse bevolking ontstond al gauw de roep om een jaarlijks vervolg.

De Show- en Fanfareband “Vanwieisdatturien” en Stichting Taptoe Katwijk wilde hier wel gehoor aan geven. Zij zijn ook de verzinners van de naam van het evenement, dat in het vervolg Noordzee Zomerfestival zou gaan heten. De tweede editie, van 6 tot en met 14 augustus 2004, werd gesteund door de Gemeente Katwijk. Er werd geïnvesteerd in een grotere tent en gestreefd naar een zo breed mogelijk muzikaal aanbod. Ook aan de ouderen en jongeren werd gedacht. Het Nederlands Kampioenschap Touwtrekken in de Branding werd geïntroduceerd. De week in augustus werd gezien als een welkome aanvulling op de zomeragenda van Katwijk aan Zee.

Om de organisatie van het Festival beter te waarborgen werd op 30 juni 2005  de oprichtingsakte van Stichting Noordzee Zomerfestival (NZF) getekend door Willem Schonenberg (voorzitter), Peter Schaap (secretaris) en Dick Barnhoorn (penningmeester). Dankzij een groeiende groep vrijwilligers en bestuursleden werd in dat jaar de derde editie van het Noordzee Zomer Festival georganiseerd.

Al bij het eerste lustrum ontving NZF een prestigieuze Meerburgprijs. In dat jaar werd teruggekeken naar het roemruchte visserijverleden van Katwijk met workshops, activiteiten voor ouderen, een maritieme markt, een grootse klederdrachtshow en het haring- en shantyfestival. Het Festival werd jaarlijks professioneler in opzet en programmering. Met steun van de provincie Zuid Holland werd in 2010 Fort Lugdunum gebouwd en groots stilgestaan bij de Romeinse Limes.

De bezoekersaantallen, waaronder ook veel toeristen werden steeds groter. Het gevolg hiervan was, dat ook de tent “meegroeide”met deze aantallen. De festivaltent op het Strandplein werd een begrip in Katwijk en omstreken. De tent groeide tot maximale afmetingen die het Strandplein aan kan.

Eén van de ongeschreven wetten van NZF is “gratis toegang en voor jong en oud”. Veel Katwijkers houden bij het plannen van hun vakantie rekening met het Festival. Ook zijn er inmiddels heel wat toeristen die hun vakantie in hotel, jachthaven of camping in Katwijk combineren met de gezelligheid van het NZF. Jaarlijks trekt het Noordzee Zomer Festival ongeveer 25.000 bezoekers en tot onze vreugde groeit dit aantal nog steeds. “Het Festival staat prominent op de kaart!”.

Vanaf het jaar 2015 geldt er voor het Festival een nieuwe locatie. Het “oude” Strandplein is opgeofferd aan het Kustversterkingsproject. Het nieuwe Strandplein, door de Gemeente Katwijk aangemerkt als het evenemententerrein voor meerdaagse muziekevenementen, is gesitueerd op het strand onder aan de afrit Voorstraat. Daar zal in de toekomst de Festivaltent opgebouwd worden.

Het Noordzee Zomerfestival is sinds 2015 de trotse bezitter van het KW Label!. Dit label wordt ieder jaar uitgereikt door KW Marketing aan organisaties die voldoen aan de volgende criteria:

  1. De organisatie werkt continue aan kwaliteitsverbetering en is bereid met een kritisch oog naar haar eigen organisatie en de toekomst van het evenement te kijken;
  2. De organisatie is bereid tot samenwerking met andere partijen, het evenement wordt nadrukkelijk vanuit een maatschappelijke en collectieve invalshoek georganiseerd.
  3. Het evenement draagt bij aan de zichtbaarheid van Katwijk. Met het evenement wordt een versterking gerealiseerd van de Katwijkse economie in het algemeen en het toeristische en recreatieve aanbod in het bijzonder.